الأربعاء، 6 مارس 2013

الانجيل و الموبايل: اسكتش


 الشخصيات : موبيل, كتاب مقدس , نانسي

تتظاهر نانسي بإرتداء ملابسها وتسريح شعرها والنظر في المرآه إستعدادا للخروج
وبعدخروجها يدور الحوار الاتي بين الموبيل والكتاب المقدس
الموبيل : يا خبر نانسي نسيت تخدني معاها أكيدهي زعلانةجدا
الكتاب : أما انا فنانسي نسياني علطول وما اعتقدش ان دا فارق معاها
الموبيل :ا صلي انا باعرفها اخبار اصحابها وصحباتها
الكتاب : وانا باعرفاها اخبارحياتها وابديتها
الموبيل : وكمان بتجيلها رسايل كتير من زميلاها
الكتاب : وانا بوصلها رسايل من الهها وخالقها
الموبيل : عارفين (ينظر للجمهور) نانسي بتتباها بي قدام صحباتها لأني غالي جدا واحدث موديل
الكتاب : لا .. اعتقد ان نانسي بتتكسف تتكلم عني مع اني ماتقدرش بمال
الموبيل: انا نانسي علطول حطاني في جيبها وكمان ماسكاني في ايدها علطول
الكتاب : يا ريتها بتعمل معاي كده ماكنش دا بقي حالها انا يا دوب تفتكرني لما تكون فيه مسابقة اتزنقت في اية
الموبيل : انا متأكد اني غالي جدا عليها
الكتاب : مش قادر احدد قيمتي عندها
الموبيل : لما تفتحني بتلاقي يوههههههههه حاجات ومحتاجات ايش نت وايش مزنجر 
الكتاب : اما انا لو فتحتني هتلاقي خلاصها وحياتها هي مش عارفه ان من غيري مش ممكن هتقدر تعيش ولا تخدم ولا تفرح لاني انا البوصلة انا الكتالوج الالهي علشان الناس تعيش عيشة افضل
الكتاب ( يوجه كلامه للجمهور) 
ياللي الدنيا واخدك ومش عارف شمالك من يمينك تصحي الصبح وتبتدي تلف وتلف من غير ما تفكر انت مين وعايز ايه وايه الهدف من عيشتك
لا لا يا صاحبي مش هي دي الحياة اللي ربنا عملك علشانها استني شويه وفكر ارجع لالهك ارجع لكتابك كتالوجك اللي مش ممكن هيغشك ولا يضلك لكن هيرشدك ويعلمك وينصحك ويحفظك من الخطية
خبأت كلامك في قلبي لكيلا اخطئ اليك " مزمور 119

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق